Sociala medier

SOCIALA MEDIER

Så här lyckas ditt företag.

Så här lyckas ditt företag

Utveckling inom digital marknadsföring rusar fram, nya saker händer hela tiden. Det som fungerar idag kanske inte alls fungerar imorgon. Tid är en bristvara för många, särskilt småföretagare och ibland är det svårt att avsätta den för sociala medier. Även medelstora företag kan ha svårt att hålla ett kontinuerligt flöde i sina sociala kanaler.

Nya kanaler poppar upp titt som tätt, swipa hit och dit, krångliga algoritmer, Facebook-statistik och hashtags. Tycker du det är svårt med sociala medier? Du är inte ensam! Om du däremot lyckas skapa ett engagemang hos dina kunder har du vunnit mycket. Följ denna guide för att börja skapa engagemang i dina sociala kanaler och lära dig strategier som fungerar.

Olika plattformar, olika budskap.

OLIKA PLATTFORMAR, OLIKA BUDSKAP

app-icon2

Instagram

Mer än 50% av Svenska internetanvändarna använder sig av Instagram. Ta reda på vilket typ av språk era följare föredrar men fundera också på hur ditt företags profil ser ut. Bygg därefter en strategi och börja planera inläggens innehåll (content). Ett hett tips för småföretag är här att försöka samarbeta med lokala inflencers för att engagera följare men också för att nå ut till nya publiker.

  • Du konkurrerar mest på kvällen, posta på morgonen istället.
  • Bygg en enkel fotostudio. Din smartphone räcker!
  • Posta på torsdagar!
facebook komia media

Facebook

Variera ditt innehåll, följare tenderar att ledsna på sådant som endast rör företaget. Blanda t.ex in recensionsvideos av produkter ni säljer, eller de senaste nyheterna i branschen. Genom att dela relevanta artiklar, guider och råd bygger du förtroende med följare vilket ökar sannolikheten till att de blir kunder i framtiden. Att bygga relationer är nyckeln till framgång i sociala medier men också för ditt företag. Relationer tar tid att bygga, man måste förtjäna målgruppens förtroende. Fokusera därför mer på dina befintliga följare än nya kontakter.

  • Posta inte bara om det egna företaget.
  • Var aktiv där dina kunder finns.
  • Bygg långsiktiga relationer med dina befintliga följare.
företag sociala media

Involvera medarbetare

Involvera medarbetare, låt deras personligheter spegla varumärket,  företaget får karaktär, kunderna blir trygga och personalen känner sig upskattade, delaktiga och betydelsefulla.

thomas-russell-751613-unsplash
david-henrichs-399195-unsplash

Filma mer

Våga video
Det gör ingenting om du är nervös, hostar, eller stakar. Oftast uppskattas genuinitet och imperfektion vilket ger ditt företag personlighet och karaktär. Räckvidden blir dessutom ofta mycket större för video.

Innehåll
Material filmat med en smartphone är ibland precis det rätta formatet för din verksamhet eller dina kunder. Mobilfilm är ett snabbt och enkelt sätt att kommunicera med dina kunder.